• Vanaf 11 mei houden wij weer iedere maandag van 18.00 - 19.00 uur gratis spreekuur. Maakt u wel even van tevoren een afspraak?

  • WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR EEN GEDREVEN JURIDISCH MEDEWERKER EN EEN ERVAREN LETSELSCHADEADVOCAAT
    meer info onder 'vacatures'


Spijt van jouw online aankoop? Wat zijn je rechten en plichten?

16 maart 2017


Winkelen wanneer het jou uitkomt, online shoppen draait voornamelijk om gemak en tijdbesparing. Als je een product in een winkel koopt, heb je in principe geen bedenktijd tenzij de verkoper hiermee akkoord gaat. Maar hoe zit dat als je een online aankoop doet?
   

Wettelijke bedenktermijn van 14 dagen
  

Bij een online aankoop, ook wel koop op afstand genoemd, heb je nooit persoonlijk contact met de verkoper. Na ontvangst een bestelling via internet mag je eerst beoordelen of het product aan je verwachtingen voldoet en of je het wenst te houden. Hiervoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Deze gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. 
  
Als je van de koop wenst af te zien, moet je dat binnen deze termijn aan de webwinkel laten weten en het product retourneren. In veel gevallen hanteren webwinkels ruimere bedenktermijnen, hierover dient de webwinkel jou dan duidelijk te informeren. Het is belangrijk de e-mail of het verzendbewijs van jouw retourzending te bewaren, zo kun je altijd aantonen dat deze ook echt verzonden is, mocht hierover discussie ontstaan.
  

Krijg ik het aankoopbedrag terug? En hoe zit dat met de bezorgkosten?
  

Wat veel consumenten niet weten is dat de webshop waar je jouw product gekocht hebt ook verplicht is de bezorgkosten terug te betalen. De bezorgkosten zijn de kosten de je betaald hebt om het product te ontvangen. Veel webwinkels maken misbruik van deze onwetendheid en storten vaak alleen het aankoopbedrag terug. Bij jouw retourzending kun je de webwinkel wijzen op hun verplichting om ook de bezorgkosten terug te storten. 

Het kan zijn dat je voor het terug zenden van de bestelling verzendkosten verschuldigd bent. Deze komen over het algemeen wel voor jouw rekening, tenzij de ontvanger gebruik maakt van een antwoordnummer, dan is het retour zenden van jouw bestelling kosteloos. 
  
De webwinkel is verplicht het aankoopbedrag terug te storten op jouw rekening of dit bedrag te crediteren (bij betaling achteraf). Er zijn nog een aantal winkels die proberen om consumenten af te schepen met een tegoedbon, het is echter verplicht om het aankoopbedrag terug te storten, het afgeven van een tegoedbon is niet toegestaan, tenzij je hier als consument natuurlijk mee instemt.  

    
Klacht over een webshop?
      

Is de webshop ondanks hun verplichtingen niet bereid jou tegemoet te komen? Dien dan eerst een klacht in bij de webwinkel zelf, over het algemeen – zeker bij grotere webwinkels – worden deze klachten naar tevredenheid afgehandeld.

Komen jullie er niet uit? Dan kun je een klacht indienen bij de Stichting Webshop Keurmerk. Hiervoor moet de webwinkel wel aangesloten zijn bij dit keurmerk. 

Nicole Jabben
juridisch medewerkster

Spijt van jouw online aankoop? Wat zijn je rechten en plichten?